Basszus, anya lettem!

Basszus, anya lettem!

Babával az élet: egyedül a babával

2019. július 11. - realmommy

Egy szerintem nagyon fontos témát szeretnék feszegetni ebben a bejegyzésben. Hogy mi történik akkor, amikor apa elindul dolgozni és becsukja maga mögött az ajtót. Akkor az anya egyedül marad a babával. 

A társadalom nem tartja elfogadhatónak, ha nem vagy elégedett azzal, hogy otthon vagy a babáddal, hiszen te akartad, ne nyavajogj hogy megkaptad. De ez nem egyszerű nyavajgás. Sokan ki sem mondják, hogy így éreznek, mert szégyellik. De beszélni kell arról, hogy a korábban független, dolgozó nő hirtelen egy teljesen más világban találja magát. Egy olyan világban, ahol a nap nagy részében egyedül van a babával, aki irtó cuki, csodálatos és imádnivaló, de nem válaszol a kérdésekre, nem tudja elmondani mi a baj és az első gyerekesek még gyakorlatlannak és bénának is érzik magukat emellett. Az addig megszokott a feje tetejére áll, ami korábban játszva ment, az most lehetetlennek tűnik (szerintem soha nem lesz már olyan rend a lakásban mint Patrik születése előtt , de ez van, meg kell szokni :D), és már nem lehet csak úgy leugrani sem a sarki boltba ha elfogy valami, mert az indulás még nyáron is legalább negyed óra készülődés, pedig nem is kell a dedre rávarázsolni a pufi kezeslábast...

 

postpartum-depression_1.jpg

 

És ilyenkor előfordulhat, hogy az anya teljesen egyedül érzi magát. Figyelni kell erre az állapotra, mert veszélyeket rejthet magában. Ne engedj az egyedüllétnek ha nem érzed benne jól magad!

Van aki az online térbe menekük (én is csatlakoztam egy Facebook csoporthoz ahol kifejezetten abban a hónapban született babák anyulái vannak), de ezzel azért óvatosan kell bánni, mert másnak a rovására mehet a neten töltött idő. Nekem is volt egy rövid időszak, amikor nagyon elszaladt velem a ló, pusztán azért, mert lehetett beszélgetni. És tényleg nagy a csábítás, mert a való életben ebben az új helyzetben nagyon nehéz új barátokra szert tenni. Mert szükség van új barátokra, ha csak nem vagy annyira szerencsés hogy a barátaid hasonló életszakaszban járnak mint te. Én nem vagyok ilyen szerencsés. A barátaim még nem tartanak a gyerekvállalás közelében, így felkészültem rá lelkileg, hogy valószínűleg el fognak tűnni egy időre, hiszen én már nem leszek olyan mobilis és érdekes társaság mint korábban. 3 hónap távlatában azt mondhatom, igazam lett, még az online kapcsolattartás sem olyan irányomban mint előtte volt. Nem panaszkodom, még mielőtt bárki rám sütné, és nem is neheztelek. Ez az élet rendje, hogy most egy időre nem egy irányba megyünk, de nagyon bízom benne, hogy majd újra egymásra találunk ha én megint mobilisabb leszek, vagy ha ők is felveszik az én cipőmet.

Szóval fontos beszélnünk arról, hogy a baba születése után az anyák nagy része egyedül marad egy nagyon sebezhető és bizonytalan időszakban. Nem szégyen felvállalni, hogy egyedül érzed magad ebben a helyzetben. Hogy bizonytalan vagy. Hogy bűntudatod is van néha, mert nem vagy maradéktalanul elégedett azzal, hogy te és a babád otthon vagytok együtt. Ezek mind rendben vannak. Ez természetes. És az is, ha tenni szeretnél ellene.

 

moms-group-play-date_utnpar.jpeg

 

Az online téren kívül fontos a személyes társaság. Én a következőket tervezem, hogy kialakuljon egy új menetrend, egy új társaság, egy új "természetes állapot" az életünkben, aminek Patriknak és nekem is jó:

  • babaúszás: ugyan Patrik 3 hónaposan még kicsi a babaúszáshoz, de 1-2 hónap múlva mindenképpen szeretném elvinni. Közeli programot szeretnék választani, hátha összebarátkozunk valakivel.
  • játszóház: nálunk az önkormányzat működtet egy nagyon jó játszóházat, ami így szerencsénkre teljesen ingyenes. Itt van beszélgetős csoport kisgyermekes szülőknek, babamasszázs tanfolyam és egyéb programok, de csak úgy is be lehet menni játszani a kicsivel. Elsőként valamilyen szervezett programra szeretném elvinni Patrikot, utána meglátjuk.
  • online szerzett valós barátok: érdemes helyi csoportokba belépni a neten, én például már voltam így sétálni egy másik anyukával, aki nagyon szimpatikus volt, meg is beszéltük, hogy máskor is el fogunk menni
  • baba-mama programok: sok ilyen lehetőség van, baba masszázs, baba jóga, baba torna, akikkel itt beszélget az ember, azok biztosan hasonló élethelyzetben vannak, lesz közös pont
  • ringató: ez ahogy több helyen olvastam, inkább 6 hónapos kortól köti le a piciket, de nagyon jó program, ezért is emelem ki külön. Nagyban hozzájárul a kötődéshez, közös játék a kicsivel, mindenképpen érdemes ilyenre ellátogatni.
  • helyi közösségi ház / könyvtár: biztosan időről-időre szerveznek olyan programokata, ami kisgyerekes szülőknek való, akár csak egy babaruha börze, de mégis program és kimozdulás a négy fal közül
  • gyerekprogramok: ha már kicsit nagyobb lesz a baba, nem sokkal, csak pár hónappal, akkor rögtön kinyílik majd a világ a gyerekprogramoknak köszönhetően. Ha hasonló családokkal ismerkednél, akkor ebből is keress a lakóhelyedhez közeli programot is.

A fentiek csak ötletek, amiket eddig gyűjtöttem. Biztosan ezer más van, ami kimozdíthat a lakásból. Nehéz és félelmetes, tudom, lehet hogy nem is vagy jó a barátkozásban. De akkor is indulj neki, mert ez az időszak nagyon fontos az életetekben. A családotok megváltozott a baba érkezésével. Neki ez a legfontosabb időszak, és akkor lesz igazán boldog, ha te is az vagy. Nem szégyen, ha vágysz a társaságra, ettől nem vagy rossza anya! Mások is így vannak ezzel. Keressük meg egymást! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://basszusanyalettem.blog.hu/api/trackback/id/tr7114920424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eyr750 2019.07.12. 17:30:58

Egy átlagos napom volt pici babával, amikor a család dolgozott: ha hamarabb ébredtem élveztem nézni a pofiját, minden porcikáját. Amíg aludt magam körül gyorsan rendeztem a dolgokat. Ha ő ébresztett, akkor más volt a sorrend, végül mindketten ébren élveztük egymás társaságát. Ha dolgom volt a háztartásban (bőven) azt eléggé minimálisra vettem, hogy minél többet legyünk együtt. Szaladt az idő a háromóránkénti etetéssel, és az akörüli teendőkkel. Máris dél! Alvás, vagy séta, attól függően, hogy volt kedvünk, időnk. Néha jöttek a barátnők, akik imádták Őt. A szomszédok is mindig megcsodálták, ha jöttünk mentünk. Jókat beszélgettünk ismerősökkel séta közben, boltban,. Máris délután. Annyi minden kimaradt, de nem baj a házimunka várhat. Vasalatlan a ruha, virsli az ebéd, kit érdekel? Mi nagyon jól érztük magunkat és mindjárt itt az apa, elszaladt a nap !

realmommy 2019.07.13. 11:31:36

@eyr750: a poszt nem arról szól, hogy alapvetően nem szépek és jók a közös napok, vagy hogy ez az egész gyermekvállalás nem arról szól, hogy élvezik egymás társaságát anya és baba.

Arról van szó, hogy nem szabad lelkiismeretfurdalást érezni azért, ha nem minden egyes napunk olyan a pici babával mint egy rózsaillatú unikornispuki. Mert a fentebb leírt érzések a többségnél egy bizonyos ponton előjönnek és a környezetük van, hogy semmiben nem támogatja őket. Egyedül érzik magukat és sajnos sokan valóban egyedül is vannak. Ezzel foglalkozni kell, hogy az anya hosszú távon mentálisan egészséges legyen, mert az a babának is jó. Nem szabad a szőnyeg alá söpörni. Boldog anya, boldog baba. :) Ez a cél. :)

És természetesen van az a szerencsés kisebbség, akik a fenti érzések közül soha nem tapasztalnak meg semmit. :)

tikk 2019.07.14. 06:22:35

Igen , igen. Ez fontos hogy az anya jól érezze magát, mert ez testileg , lelkileg, mentálisan bizony nagyon megterhelő időszak.
Mondjuk csak jelzem hogy nem lesz vége a csecsemőkorral, ez a terhelés bizony már marad ,csak átalakul és másra kell majd a megoldást keresni.
Mi egy 18 és egy 3 hónapos fiút nevelünk.
Vettünk egy lakóautót épp utazunk, nem érezzük az elszigeteltséget.
Szeptembertől pedig a férjem otthonról dolgozik.
De a fenti megoldâsok is jók.
Mondjuk nekem tapasztalatom hogy az én másfél évesemet semmi ilyen program nem érdekelt.
süti beállítások módosítása